Matilda

Mitt namn är Matilda och jag är utbildad Licensierad Stresscoach sedan mars 2019 och Licensierad kostrådgivare sen januari 2021

I min utbildning till stresscoach har jag läst:

* Gruppsykologi

* Psykologiska orsaker bakom stress

* Fysisk påverkan på stress

* Beteendevetenskap

* Kemiska lösningar

* Kunskap om gluten och gelatin

* Mindfulness

* ACT med fokus på stress

* Signalsubstanser, hormoner och HPA axeln

* Träning, sömn, värk & energi

* Kemisk stresshantering

* Coachrollen

* Andning

I min utbildning till kostrådgivare har jag läst:

* Näringslära och näringsfysiologi

* Vetenskap och beprövad erfarenhet

* Från evolution till välfärdssjukdomar

* Praktisk kostrådgivning

* Immunsystemet

Jag arbetar sedan 15 år tillbaka i läkemedelsbranschen och har flertalet gånger i mitt yrkesliv upplevt stress på nära håll.

Både hos mig själv och kollegor. Jag har sett vad utbrändhet gör med människor både på arbetsplatser och inom familjen.

Jag har själv levt med stressen det är att ha en nära anhörig med obotlig sjukdom.

Jag jobbar för att få mitt eget livspusslet att gå ihop med jobb, barn, fritid och återhämtning.

Att leva balanserat är en något som man behöver jobba med och oftast inget som kommer av sig själv.

För att undvika att själv hamna i en utbrändhet beslutade jag mig för att byta arbetsplats och läsa till stresscoach hösten 2018.

Idag jobbar jag på ett mindre läkemedelsföretag och kombinerar det med coachning och kurser i stresshantering.

Det är inte lätt att vara människa i dagens samhälle. Vi är inte skapta att leva det liv vi många gånger lever. 

Men med små medel kan man få till mer balans i sitt liv.

Jag stöttar dig att hitta vad du behöver.

Stress kommer vi fortsättningsvis ha omkring oss men vi måste lära oss att återhämta oss så att vi står starkare här det blåser.

Jag arbetar bla med en metod som heter ACT, Acceptance and Commitment Therapy

Extremt sammanfattat kan man säga att ACT handlar om två saker;

1. Identifiera vad man tycker är riktigt viktigt i livet, och

2. Ta faktiska, konkreta steg (beteenden) i riktning mot vad man tycker är viktigt i livet. 

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är en vidareutveckling av Kognitiv Beteende Terapi (KBT) som uppmärksammats i Sverige sedan drygt 10 år. Intresset för ACT ökar inom vården, psykiatrin, psykoterapin, skolan och organisationsvärlden. 

Målet är inte bara minskning av problem utan att leva ett rikt, värdefullt och meningsfullt liv. 

Inom ACT arbetar vi med acceptans och mindfulness processer för att inte behöva reagera impulsivt på det vi känner och tänker utan istället kunna agera utifrån vad situationen kräver, vad som är bra för oss. Det kan vara lätt att fastna i grubbleri, känslor och upplevelser. Med hjälp av en ACT kan du lära dig att hantera dina tankar och känslor så att du inte behöver onödigt lidande.

Jag jobbar också med kemisk stresshantering och hur vi med enkla medel kan lägga till vanor i vår vardag som sänker våra nivåer av stresshormon i kroppen.

Stress är inte farligt men bristen på återhämtning är livsfarlig.

Välkommen att boka ett första möte med mig.

Läs gärna också under rubriken "Hur går det till?" 

  • Instagram
  • Black Facebook Icon

© 2019 by  Matilda Ahlgren Olsson  created by Wix.com